Vrijwel iedereen vindt het fijn om op een frisse werkplek aan de slag te gaan. Het is niet alleen fijn voor het oog, het is daarnaast ook hygiënisch én goed voor de productiviteit. Genoeg redenen dus om aandacht te besteden aan hygiëne op de werkplek. Maar hoe pak je dat nu eigenlijk aan? In deze blog vertellen we je er meer over.

Hygiëne op de werkplek

Een goede hygiëne op de werkplek is onmisbaar op ieder kantoor.  Zoals hierboven al genoemd is het prettig om in een schone omgeving te werken en daarnaast bevordert het de productiviteit. Je wordt namelijk minder afgeleid door externe factoren zoals koffievlekken, stoffige vensterbanken en vieze ramen. Net als ieder ander weet je waarschijnlijk zelf hartstikke goed dat hygiëne op de werkplek belangrijk is. Maar hoe zorg je daar nu voor?

Maak regelmatig schoon

Als het gaat om schoonmaken hebben we vaak goede voornemens. Je hecht immers veel waarde aan een schoon kantoor en neemt je voor om het goed bij te houden. In de praktijk gaat dit vaak anders. Je pakt het schoonmaken in het begin goed op, maar na een tijdje heb je het zo druk dat je aandacht er niet meer naar uit gaat. Toch is het verstandig om de regelmaat erin te houden. Houd je het een lange tijd niet bij? Dan is het schoonmaken uiteindelijk juist meer werk, omdat het alleen maar viezer wordt. Maak dus regelmatig schoon. Doe je dit liever niet zelf? Laat dit dan aan een professioneel schoonmaakbedrijf over.

Wie is verantwoordelijk?

In een kantooromgeving werk je vaak samen met veel verschillende mensen. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheden binnen zijn functie. Maar wie is er verantwoordelijk voor de schoonmaak? Dat is vaak de vraag. Vaak staan de schoonmaakwerkzaamheden niet in iemands functieomschrijving, maar ze moeten natuurlijk wel gedaan worden. Voelt niemand zich verantwoordelijk? Dan gebeurt er uiteindelijk niets of vrij weinig. Maak dus een of meerdere personen verantwoordelijk of neem gezamenlijk de verantwoordelijk. Lukt dat niet? Besteed het schoonmaken dan uit aan een professional.

Desinfectiedoekjes

Een simpele manier om voor meer hygiëne op kantoor te zorgen is het gebruik van desinfectiedoekjes. Vooral als je op kantoor gebruikt maakt van flexplekken is dit ideaal. Het enige wat je hoeft te doen is één doosje met desinfectiedoekjes op elke afdeling neerzetten. Voordat je begint met werken doe je het bureau, de muis en het toetsenbord even af met een doekje en je kunt met een schone lei aan de slag!

Categorieën: Kantoor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *